Hopp til hovedinnhold

Vår redegjørelse etter åpenhetsloven

Formål og ansvar

Gjennom aktivt arbeid internt og samarbeid med andre aktører ønsker vi å fremme lovens formål. Det innebærer respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med levering av våre tjenester. Videre å sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheten arbeider for å sikre dette.

Styret er overordnet ansvarlig for at virksomheten etterlever kravene i åpenhetsloven. Styret har utnevnt en complianceansvarlig som har ansvaret for den praktiske gjennomføringen. Styret vedtar virksomhetens retningslinjer og den årlige redegjørelsen for hvordan åpenhetslovenetterleves. Ansvar, mandat og retningslinjer er forankret i styret.

Om virksomheten

Evelon AS leverer IT-tjenester til små og mellomstore virksomheter, hovedsakelig i det norske markedet.

Evelon AS består av de tidligere virksomhetene IMEMO AS, Bridge IT Solutions AS, Lillevik IT AS og Devion AS, som alle er slått sammen ved to fusjoner gjennomført med virkning fra hhv. 01.01.2023 og 01.01.2024. Virksomheten hadde per 31.12.2023 totalt 67 ansatte hvorav 4 er læringer, fordelt på lokasjoner i Brevik, Tønsberg, Kongsberg, Oslo, Drammen og Lillehammer.

Evelon AS er ISO 27001 og Miljøfyrtårn sertifisert. Klima, miljø og sosiale forhold er viktige premissgivere i det vi arbeider med både internt og eksternt.

Evelon AS eies 100 % av Evelon Holding AS.

Aktsomhetsvurderinger

Virksomheten stiller krav og forventninger til sine ansatte og leverandører om ivaretakelse av menneskerettighetene. Virksomheten har rutiner for å følge opp og innhente informasjon fra leverandører og forretningspartnere, og for å vurdere menneskerettighetsrisiko ved inngåelse av avtaleforhold.

Generelt anses risikoen for at virksomheten forårsaker, eller bidrar til brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, som lav. Det samme gjelder risikoen som virksomheten er direkte knyttet til gjennom leverandørkjede og forretningspartnere (jf.åpenhetsloven § 3 d og e).

Når det gjelder mulig negativ påvirkning for grunnleggende menneskerettigheter og andre arbeidsforhold, har vi identifisert at den største risikoen knytter seg til anskaffelse av IKT-utstyr. Slike anskaffelser gjøres primært via anerkjente distributører i Norge, men vi vil i enkelte tilfeller kjøpe direkte fra produsenter i utlandet der hvor utstyret ikke er tilgjengelig via distributører. Disse produsentene er globale aktører som gjør det mer utfordrende å avdekke faktiske negative konsekvenser i leverandørkjeden for IKT-utstyr.

For å øve positiv påvirkning, følger vi opp leverandører, og stiller krav til egenerklæring for felles forpliktelse til overholdelse av grunnleggende menneskerettigheter og andre arbeidsforhold. Virksomhetens aktsomhetsvurderinger har så langt ikke avdekket noen faktiske negative konsekvenser, eller vesentlig risiko for negative konsekvenser.

Retningslinjer 

Evelon erkjenner sitt ansvar for å fremme og overholde grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og forventer at selskapets leverandører og forretningspartnere gjør det samme.

Virksomheten har overordnede retningslinjer og rutiner for å ivareta menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Evelon kartlegger sine leverandører og forretningsforbindelser, og foretar løpende vurderinger knyttet til risiko. I tillegg utføres en årlig gjennomgang av den samlede leverandørporteføljen og tilhørende aktsomhetsvurderinger.

Alle ansatte gjøres kjent med virksomhetens etiske retningslinjer og rutiner, som en del av virksomhetens system for rekruttering og personaloppfølging. Virksomhetens organisering med ansattrepresentant i styret er formalisert, og sikrer medarbeidermedvirkning i henhold til eksisterende lovverk. Vi har etablert en varslingskanal for våre ansatte i tråd med arbeidsmiljøloven.

____

Dette dokumentet er godkjent av styret 25.06.2024

Elektronisk signering:

Signatur
Signatur
Signatur