Hopp til hovedinnhold

Hold deg organisert samtidig som du har det gøy - Microsoft Teams chat

Teams chat

Chat-funksjonen i Microsoft Teams har blitt en uunnværlig kommunikasjonsmåte på tvers av de aller fleste virksomheter. Før var vi mer organisert i selve mailboksen vår, mens nå har vi heller flere samtaler på ett sted. Det kan til tider kanskje bli litt utfordrende å håndtere individuelle samtaler med gruppesamtaler. Her gir vi deg noen tips til hvordan du kan fokusere på det som betyr mest, samt hvordan du på best mulig måte kan holde styr på alle samtalene dine, og kanskje til og med ha det litt gøy med de ulike funksjonene som følger.

Skjul chatter

Dette er en enkel måte å rydde i chatlisten på, spesielt med chatter som du ikke har et umiddelbart behov for, men som du ikke vil slette. Høyreklikk på chatten du vil at skal forsvinne og velg «Skjul». Dersom du trenger å hente tilbake chatten kan du søke og velge å «Vise» chatten.

Teams chat funksjoner

Slett en chat

Er ikke chatten lenger nødvendig? Da kan du enkelt slette den. Høyreklikk på chatten og velg «Slett samtale». Da blir denne borte for godt.

Merk som ulest

Dersom du ikke har tid til å lese meldingen med en gang kan du høyreklikke på chatten og velge «Merk som ulest». Den vil fortsatt være uthevet, så det blir enkelt å komme tilbake til samtalen.

Demp chatten

Noen ganger kan varlser fra aktive chatter distraherende. Dersom du trenger å fokusere høyreklikker du bare på chatten og velger «Demp». Du vil fortsatt være inkludert i samtalen, men på dine egne vilkår. Du kan alltid «Oppheve dempingen» av chatten når du er klar til å motta varsler igjen.

Fest en chat

Har du en viktig chat du trenger å holde øye med og finne raskt tilbake til? Høyreklikk på chatten og velg «Fest» for å få den til toppen av chattelisten. Du kan feste opptil 15 chatter. Dersom du ikke lenger trenger å ha samtalen festet lenger kan du også velge å ta vekk dette ved å høyreklikke på chatten. Da legger den seg tilbake til listen over nylige chatter i kronologisk rekkefølge.

Effektive samtaler

Det kommer ofte situasjoner hvor du er opptatt, og hvor det samme gjelder kollegaene du kommuniserer med. Det finnes funksjoner som du kan bruke for å sikre at meldingene dine blir sett av de riktige personene.

@omtale i en chat

Når du er i en gruppechat og ønsker å få oppmerkesomheten ti en bestemt person kan du bruke @omtale. Personen mottar da et varsel. Det er bare å begynne å skrive en @ i meldingen og deretter navnet til personen du ønsker.

@omtale i chat

Rediger en melding

Trykker du «send» for tidlig eller ved en feil? Høyreklikk på på meldingen og velg «Rediger» for å endre. Send deretter meldingen på nytt.

Rediger en melding

Svar på en bestemt melding

Chatter inneholder ofte flere frem og tilbake svar. Ved hjelp av sitert svar kan du svare på en bestemt melding i chatten. Gå til meldingen du vil svare på. Hold markøren over meldingen og velg «Svar». Meldingen du valgte vil vises i skriveboksen.

Svar på en melding

Chat med Teams-brukere utenfor bedriften

Dersom bedriften tillater det kan du starte en ny samtale med en ekstern kontakt ved å skrive inn personens e-postadresse eller telefonnummer.

ekstern

Tips til kreative uttrykk

Når du vil heie på en kollega, gi positiv feedback eller gratulere med dagen kan du fint uttrykke deg mer menneskelig i en chat.

Reaksjoner

Reaksjoner lar deg raskt gjenkjenne en tidligere melding med et bredt spekter av følelser. Holde musepekeren over en melding og velg den som passer best.

Reaksjoner

Bruk en emoji

Emojier har blitt veldig vanlig i nesten all kommunikasjon. I Teams kan du velge mellom 800 emojier.

emojier

Gif-er

Noen ganger er det enklere å kommunisere en melding med et bilde. Bruke Gif-er for å gi en entusiastisk velkomst eller svar på noe morsomt. Dersom du vil sende en animert Gif velger du Gif-ikonet.

Gif

Memes og klistremerker

Teams-chat lar deg også dele klistremerker og memes. Du kan også lage dine egne. Velg den du vil ha, legg til bildetekst og klikk på «Ferdig».

memes og klistremerker

Teams- chat er veldig mye mer enn bare en melding!

Publisert:

Vi hjelper gjerne til med å finne den beste løsningen for din bedrift

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!