Vilkår og betingelser
Generelle vilkår og betingelser for produkter og tjenester levert av Evelon AS
Dette er generelle vilkår og betingelser gjeldende for alle som kjøper produkter og tjenester av Evelon uten egen avtale.
1. Partene
Kunden er den som mottar produkter eller tjenester som løpende leveranse og/eller som har inngått en egen avtale eller bekreftet tilbud.
Leverandør eller selger av produkter og tjenester er Evelon AS med organisasjonsnummer 825 558 772.
2. Gyldighet og endringer
Disse vilkårene er gjeldende for alle kjøp fra Evelon, med mindre kunden har egen skriftlig avtale. Dersom det er forskjell mellom disse vilkårene og egen avtale, er det den egne avtalen som er gjeldende.
Evelon kan oppdatere de generelle vilkårene og betingelsene med ujevne mellomrom. Ved vesentlige endringer skal kunden varsles skriftlig minst 30 dager før endringen trer i kraft. Dersom endringene er vesentlig til ugunst for Kunden, skal Kunden bli varslet skriftlig om endringen senest fire måneder før endringen trer i kraft.
Den til enhver tid gjeldende versjonen er tilgjengelig på Evelon sin hjemmeside (https://www.evelon.no/vilkar-og-betingelser).
Kjøp av varer er regulert av egne vilkår og betingelser (https://nettbutikk.evelon.no/cms/conditions).
3. Fakturering og betaling
Tjenestene faktureres hver måned. Kjøp av varer som gjøres i leverandørens egen nettbutikk faktureres løpende. Leverandørens fakturaer skal spesifiseres og dokumenteres, slik at kunden enkelt kan kontrollere fakturaen i forhold til det avtalte vederlag.
Betalingsfristen er 14 dager fra fakturadato, med mindre annet er avtalt. Dersom faktura ikke betales ved forfall, vil det påløpe forsinkelsesrenter i henhold til gjeldende lovverk.
Evelon har salgspant i og eiendomsretten til leverte varer inntil kjøpesummen med eventuelle renter og omkostninger er betalt i henhold til panteloven §§3-14 – 3-22.
4. Endringer i leveransen
Antall fakturerbare enheter justeres fortløpende og skal til enhver tid gjenspeile faktisk antall brukere, ressurser og lisenser som er i bruk hos kunden. Kunde er ansvarlig for å varsle relevante endringer (slik som ansatte som begynner eller slutter).
5. Prisjustering
Leverandøren har rett til årlig prisjustering med konsumprisindeksen (KPI) fra Statistisk Sentralbyrå. Prisjustering utover KPI skal varsles om i rimelig tid.
Første ledd gjelder ikke for lisensleveranser fra tredjeparter, som for eksempel Microsoft 365, som til enhver tid følger gjeldende veiledende priser fra tredjepartsleverandøren.
6. Oppsigelse
Ved oppsigelse av tjenester utenfor bindingstid og/eller tjenester som ikke har bindingstid vil det være 3 måneders gjensidig oppsigelsestid.
7. Taushetsplikt og behandling av kundedata
Informasjon som partene blir kjent med i forbindelse med produkt- og/eller tjenesteleveransen skal behandles konfidensielt, og ikke gjøres tilgjengelig for utenforstående uten samtykke fra den annen part. Taushetsplikten gjelder også etter at tjenesten er opphørt.
Leverandøren plikter å holde kundens data systemmessig adskilt. Med systemmessig adskilt forstås at nødvendige sikkerhetstiltak som sikrer data mot uønsket endring og innsyn er iverksatt og opprettholdt. Som uønsket endring og innsyn anses også tilgang fra ansatte hos leverandøren eller andre som ikke har behov for informasjonen i sitt arbeid for kunden.
Dersom leveransen innebærer at leverandøren behandler personopplysninger på vegne av kunden, skal partene inngå en databehandleravtale som regulerer behandlingen.
8. Eiendomsrett til data
Kunden har eiendomsrett til data som overlates til leverandøren for behandling, og som lagres eller prosesseres ved hjelp av ytelsene fra leverandøren.
9. Videreføring av standardvilkår
Leverandørens ansvar for leveranser fra tredjeparter, som for eksempel Microsoft 365 og Azure, er begrenset til å følge opp avtalen med tredjepartsleverandøren. De standardvilkårene som tredjeparten har for tjenesten, gjelder tilsvarende mellom leverandøren og kunden.
10. Ansvarsbegrensning
Leverandøren kan kun holdes økonomisk ansvarlig for feil som skyldes grov uaktsomhet.
Erstatning for indirekte tap kan ikke kreves. Indirekte tap omfatter, men er ikke begrenset til, tapt fortjeneste av enhver art, tapte besparelser og krav fra tredjeparter.
Samlet erstatning er under enhver omstendighet begrenset til et beløp som tilsvarer kostnadene leverandøren har fakturert kunden for tjenesten siste 12 måneder.
11. Leie av utstyr
Utstyr som er levert av leverandøren mot at kunden skal svare regelmessig vederlag (leie), forblir leverandørens eiendom og skal returneres til leverandøren ved avslutning av avtalen. Kunden er erstatningsansvarlig ved tap/skade/feilbruk.
12. Tvister
Eventuelle tvister skal søkes løst i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, skal tvisten avgjøres av norske domstoler med Vestfold tingrett som avtalt verneting i første instans.
___________________
Oppdatert 29.11.2024