Alle Teams-møter kommer med muligheten for opptak. Opptakene fanger opp lyd-, video- og skjermdelingsaktivitet, hvor opptaket kan deles på tvers av bedriften. Et opptak utløper og slettes automatisk etter en viss tidsperiode og kan administreres i administrasjonssenteret til Microsoft Teams.
Merk at møteopptak ikke tar opp whiteboard eller delte notater, og vil heller ikke inkludere videoer eller animasjoner som er innebygd i PowerPoint Live-presentasjoner. Når du ser et møteopptak, vil du kun se fire personers videostrømmer samtidig.
Start et opptak
Når du begynner å ta opp et møte slår du samtidig på direkte transkripsjoner (dette må være aktivert av din administrator på forhånd).
- Start eller bli med i møtet
- Gå til møtekontrollene øverst og velg de tre prikkene og deretter Start opptak
Alle i møtet vil deretter få beskjed om at opptaket har startet:
For å stoppe opptaket går du igjen til møtekontrollene og velger de tre prikkene.
Du kan velge ett av følgende:
- Stopp opptak: Stopper opptaket og transkripsjon
- Stopp transkripsjon: Stopper bare den direkte transkripsjonen og opptaket fortsetter til du velger Stopp opptak
Opptaket er deretter tilgjengelige på steder avhengig av type møte.
Opptaket behandles og lagres i SharePoint hvis det var et kanalmøte, eller i OneDrive dersom det var et annet type møte.
Møteopptaket vises i møtechatten eller i kanalsamtalen:
Hvem kan starte eller stoppe et opptak?
Alle som oppfyller følgende kriterier kan starte eller stoppe et opptak, også dersom møtearrangøren ikke er til stede:
- Har en av følgende lisenser: Office 365 Enterprise E1, E3, E5, F3, A1, A3, A5, M365 Business, Business Premium eller Business Essentials.
- Har opptak aktivert av en IT-administrator.
- Er ikke en gjest eller fra en annen organisasjon.
Merk følgende:
- Gjester og eksterne deltakere kan foreløpig bare se opptaket dersom det eksplisitt er delt med dem.
- Opptaket fortsetter selv om personen som startet opptaket har forlatt møtet.
- Opptaket stopper automatisk når alle forlater møtet. Hvis noen glemmer å gå, avsluttes opptaket automatisk etter fire timer.
- Hvis en av deltakerne har en en møtepolicy for opptak, vil møtet bli tatt opp i henhold til policyen selv om den deltakeren er fra en annen organisasjon.
Administrer utløpstiden til opptaket
Nye opptak vil automatisk utløpe etter 60 dager dersom ingen handling utføres. Med en A1-lisens vil standardinnstillingen være 30 dager. Denne innstillingen kan endres dersom man ønsker en annen utløpstid.
Dersom du derimot ikke vil at nye møteopptak automatisk skal utløpe kan du som administrator gå til administrasjonssenteret til Microsoft Teams for å deaktivere funksjonen. Eventuelle endringer vil bare påvirke nyopprettede opptak, det vil ikke påvirke opptak som er opprettet før den datoen. Verdien for utløpsdatoen kan angis som følgende:
- Minimumsverdi: 1 dag
- Maksimal verdi: 99,99
- Du kan også sette utløpsdatoen til -1 slik at opptakene aldri utløper.
Brukere kan også endre utløpsdatoen for alle opptak som de
har redigerings- og
slettetillatelse til ved å bruke fildetaljerruten i OneDrive eller SharePoint. Det gjør du ved å klikke på opptaket og åpne opptaket i nettleseren:
Hold deretter musen over det aktuelle opptaket, velg Vis handlinger (de tre prikkene til høyre for filnavnet) og velg deretter Detaljer:
Personvern
Når et møteopptak starter, viser Teams et varsel til alle deltakerne om at møtet vil bli tatt opp. Det er viktig å gi alle beskjed om at opptaket starter og sette seg inn i regelverket for opptak før møtet starter.
Du kan lese mer i Microsoft din personvernerklæring her.