Hopp til hovedinnhold

Svindelforsøk e-post og SMS

Richard Mikalsen
iPhone

Vi er inne i en tid hvor et stort antall personer jobber hjemmefra. Dette setter større krav til interne rutiner og til de sikkerhetsmekanismene man har til rådighet for å begrense antall svindelforsøk som slipper gjennom, for eksempel gjennom meldinger per e-post eller SMS.

Svindlere er raske til å utnytte enhver situasjon vi er opptatt av i samfunnet. Eksempelvis kan meldingen dreie seg om det pågående koronavirusutbruddet og late til å være informasjon fra arbeidsgiver, myndigheter eller andre med informasjon knyttet til utbruddet. Nå som vi har et unormalt høyt antall personer på hjemmekontor er det en ny gyllen mulighet for svindlere å utnytte det faktum at det er mer utfordrende for de ansatte å holde kontakten med sin ledelse og kolleger.

Det er ikke lenger slik at innholdet i en e-post eller SMS nødvendigvis er skrevet på gebrokken norsk; et svindelforsøk kan nå være svært vanskelig å skille fra en reell melding. Det er viktig at man er nøye med å sjekke både innhold og avsender og benytter seg av de kanalene man har tilgjengelig om man er usikker på om en melding man har mottatt er ekte. Send gjerne meldingen du er usikker på videre til IT-avdelingen, spør sikkerhetsansvarlig eller dine kollegaer på Microsoft Teams. Fordelen med å bruke en Teams-kanal til kommunikasjon vil være at alle deltakere i kanalen blir oppmerksomme på at det kan være et potensielt svindelangrep på gang.

Nettfiske gjennom e-post og SMS

svindel1
Publisert: . Oppdatert: .

Vi hjelper gjerne til med å finne den beste løsningen for din bedrift

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!