Hopp til hovedinnhold

God planlegging med Microsoft Planner

Det finnes mange verktøy i Microsoft 365 som kan bidra til å organisere arbeidsoppgavene våre enklere og mer effektivt. Med Microsoft Planner kan man for eksempel opprette gruppeprosjekter, med Microsoft To-Do kan du opprette personlige oppgaver og gjøremål, og med Microsoft Lister kan du tilpasse delte prosjektplaner og oppgavelister.

I dette blogginnlegget ser vi på hvordan vi kan kopiere en Planner fra et team til et annet – som vil fungere på samme måte som å ha en Planner-template. Dette kan for eksempel være om du allerede har laget en oppgaveliste som du ønsker å bruke på nytt i et annet team. Det finnes foreløpig ingen tydelig «Planner-template» funksjon i Teams, men det finnes en måte vi kan bruke de på nytt uten å måtte gjenopprette hver oppgave eller underoppgave manuelt.

Her ser vi på hvordan.

Lag en plan fra en mal i Microsoft Planner

Det krever litt kreativitet for å lage en mal/template i Microsoft Planner. Her er det også viktig å huske på at nå du oppretter en ny plan i Planner, så oppretter du samtidig en Microsoft 365-gruppe. Her blir det dermed viktig å tenke gjennom prosessen for å unngå å lage for mange unødvendige grupper som potensielt kan gjøre det litt rotete.

Steg 1:

Lag en plan i Planner akkurat som du liker den. Du kan lese mer om hvordan du oppretter en Planner her. Få med alle vedlegg, datoer, prioriteringer, etiketter og fremgangsmåter som du trenger i planen du ønsker å lage en mal/template av, som i dette tilfelle vil kunne kopieres.

Planner1

Steg 2:

Gå deretter til Planner-appen som du finner på office.com. Her logger du deg inn med din skole-, jobb- eller personlige konto.

Steg 3:

Finn planen du ønsker å bruke som en mal i venstre kolonne og trykk på de tre prikkene øverst i høyre hjørne.

Planner2

Steg 4:

Klikk på Kopier plan.

Planner3

Steg 5:

Gi navn til planen. Velg også elementene du ønsker å inkludere i kopieringen (Prioritet, datoer, beskrivelse, sjekkliste og etiketter).

Planner4

*Merk at du må opprette planen i den opprinnelige gruppen for å kopiere vedlegg. Oppgaver som er tilordnet andre personer vil ikke kopieres, og det må derfor tilordnes på nytt.

Steg 6:

Dersom du ønsker å opprette en ny gruppe velger du «Ny gruppe». Dersom du vil inkludere planen i en eksisterende gruppe/team velger du gruppen fra rullegardinmenyen.

Planner5

Steg 7:

Velg Kopier plan. Nå har du opprettet en ny plan i Planner uten å måtte skrive inn planen på nytt.

God planlegging!

Mer om Microsoft Planner:

- Hva er Microsoft Planner?

- Bruk Planner med Microsoft Teams

- Bruk Microsoft Planner med Microsoft To Do

Publisert: . Oppdatert: .

Vi hjelper gjerne til med å finne den beste løsningen for din bedrift

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!