Hopp til hovedinnhold

Møt den hybride hverdagen med disse 3 tipsene

Teams kom til verden for fem år siden med formål om å skape et knutepunkt for samarbeid og teamarbeid. Den gangen var ikke videomøter normen på arbeidsplassen, heller ei var hjemmekontor en del av den vanlige hverdagen. Men – det var begynnelsen på en kombinasjon av asynkront og synkront samarbeid med ett enkelt produkt som har endret måten vi jobber, samarbeider og tar kontakt med hverandre på.

Ifølge Microsoft bruker over 270 millioner mennesker Teams i sin hybride arbeidshverdag. Det utvikles samtidig nye tjenester og produktinnovasjoner som skal hjelpe oss til å mestre en ny hybrid arbeidshverdag. Det handler mye om å skape mer engasjerende møteopplevelser, å muliggjøre samarbeid med eksterne partnere eller kunder, og det å få en fleksibilitet til å jobbe på egne vilkår.

Her kommer 3 tips som vil gjøre denne arbeidshverdagen enda bedre:

Tips 1: Skap en ny kontoropplevelse

Etter to år med hybrid- og fjernarbeid ser vi at kontoret fortsatt er svært viktig for arbeidstakerne og ledere. I en ny hverdag må vi samtidig være bevisst på hvem, hvorfor og hvor personlige samlinger er, og sikre at de fysiske rommene støtter det hybride teamet, så de som ikke sitter på samme lokasjon føler seg tilkoblet og engasjert. Kanskje er det heller ikke alltid så enkelt å vite når man bør være på kontoret og når man kan jobbe hjemmefra.

For å gjøre dette enklere for bedriftene kommer nå Outlook med en funksjon som gjør at du kan svare på møter og notere om du planlegger å bli med fysisk eller virtuelt.

*Disse nye RSVP-alternativene vil være tilgjengelig i forhåndsvisning i andre kvartal 2022.

Hybridhverdag1

Bilde hentet fra Microsoft.

Tips 2: Gjør hvert møte viktig

Det er ingen tvil om at mange av oss har blitt mer rutinerte når det kommer til det å få mest ut av møtene vi deltar i. Møtene er blitt kortere og mer ad hoc. De ansatte henvender seg mer til chat for å få arbeidet gjort.

For å gjøre møtene enda mer effektive kommer noe som heter Cameo. Dette er en PowerPoint-opplevelse som sømløst integrerer Teams-kamerastrømmen din i presentasjonen i PowerPoint og som på den måten leverer on-demand video. Du vil nå også kunne lage og produsere presentasjonene dine, bestemme hvordan og hvor du vil at videoen skal vises på lysbildene med cameo, og deretter ta opp deg selv mens du snakker til et hvilket som helst lysbilde.

*Denne funksjonen blir tilgjengelig i andre kvartal 2022.

Hybridhverdag2

Tips 3: Samarbeid og kommuniser på din måte

Med mer fleksibilitet og mobilitet er dagene med fasttelefon og fast kontor kanskje forbi oss. Teams Phone vil snart tilby en ny opplevelse med Operator Connect Mobile i samarbeid med blant annet Telia. Dette gir deg et telefonnummer for skrivebordsprogrammet og mobilnummeret ditt, uansett hvilket nettverk eller enhet du er på. Du kan også flytte anrop på tvers av nettverk og enheter uten avbrudd.

Microsoft har skrevet med mer om Operator Connect Mobile her.

En annen nødvendig funksjon som kommer i slutten av mars er Teams Connect.

Teams Connect er designet for sømløst, sikkert og brukervennlig samarbeid på tvers av bedrifter, slik at alle kan jobbe i Teams samtidig som at de ikke forlater sin bedrift. Det muliggjør samarbeid med andre i og utenfor bedriften. For eksempel til et team som jobber med et nytt produkt vil kunne dele en Teams-kanal med et eksternt designteam for å skape ett felles arbeidsområde på tvers av bedriftene. Alle kan kommunisere, planlegge et møte, dele filer og samarbeide uten å bytte konto.

*Delte kanaler for Teams Connect kommer i forhåndsvisning i slutten av mars 2022.

Til slutt

En utfordring som mange ser, er å opprettholde det sosiale samholdet på jobben. For å gjør det hybride arbeidet mer personlig kommer nå nye emojier til Teams. Med 1800 tredimensjonale emojies kan du sette utrykk og lekenhet til meldingene. Du kan velge en kategori og emoji som representerer deg.

Bring playfulness and vibrancy to your messages with the new fluent emojis.

Bilde hentet fra Microsoft.

Via Viva Insights kommer også et inspirasjonsbibliotek. En. Ny funksjon som er tilgjengelig via forhåndsvisning gjennom Viva Insights-appen i teams. Inspirasjonsbiblioteket gjør innsikt til handling med tilgang til innhold fra toppkilder som Harvard Business Review.

Publisert:

Vi hjelper gjerne til med å finne den beste løsningen for din bedrift

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!