Hopp til hovedinnhold

Trender den moderne arbeidsplassen

Vi er allerede inne i 8. måned i 2018 og som forespeilet har trendene fra 2017, som maskinlæring og automatisering, påvirket infrastrukturen innen IT. Det handler spesielt om hvordan programvare stadig utvikler seg i takt med digitaliseringen – det skaper det vi kaller en moderne arbeidsplass. Flere av innleggene våre dreier seg om oppdateringer som følger Microsoft 365, verktøy som stadig forbedres for at vi enklere skal kunne samarbeide, kommunisere og jobber mer effektivt. Vet vi egentlig hvordan kunstig intelligens vil påvirke arbeidsplassen vår? Det kjente begrepet AI, er allerede implementert i flere av tjenestene vi i dag leverer. Spesielt når det kommer til møtevirksomhet og samhandling. Vi har skrevet mye om Microsoft Teams – som vi mener er et genialt verktøy som forbedrer nettopp dette. Utover dette har også chatbots kommet som en populær funksjon, samtidig som hackere blir mer sofistikerte og vi stadig må oppdatere sikkerheten for å skjerme oss mot farlige inntrengere. Som et resultat av den raske utviklingen vi nå bevitner, er vi avhengig av å gjøre oss kjent med IT-trendene som påvirker denne utviklingen, som også bidrar til større konkurranse blant bedrifter i markedet. I dette innlegget skal vi ta for oss 7 faktorer som påvirker den moderne arbeidsplassen og måten vi jobber på.

Intelligente løsninger med «Big Data»

Hva er det egentlig? Ser vi på kombinasjonen mellom sosiale nettverk og antall enheter vi bruker for å være tilkoblet, er det tydelig at det i dag samles mye mer data som øker konkurransen blant virksomheter. Begrepet har gått fra å være et kjent «buzz-word» til noe dagens virksomheter må se seg nødt til å forholde seg til. Kort fortalt er det ny teknologi som gjør det mulig å analysere større og mer komplekse datamengder raskere og mer nøyaktig enn vi gjorde før. Vi nevnte innledningsvis at hackere har blitt mer sofistikerte. Analysering av data kan bidra til økt sikkerhet og redusere forekomster av skadelig programvare. Sammen med maskinlæring er det mulig å skanne data for å generere historiske mønstre av positiv og negativ oppførsel. Virksomheter kan deretter bruke disse evnene til å oppdage sårbarheter, identifisere brudd og korrelere informasjon fra flere kilder. Ved å bruke disse redskapene sammen, kan vi dermed motvirke angrep og redusere sjansen for sikkerhetsbrudd. «Big Data» er en betegnelse for tilgangen til større, bedre og raskere data, samt relevant analyse og innsikt som skaper innovasjon, konkurransekraft og økt produktivitet. I henhold til GDPR, blir det også relevant å ha et fornuftig forhold til personvern og hvordan vi håndterer sensitiv informasjon.

computer_bigdata

Nettskyen

Skybasert databehandling handler om databehandlingstjenester, servere, lagring, nettverk, programvare og analyse som leveres via skyen (Internett) – og maskinvaren i datasentre som leverer tjenestene. Dersom du akkurat nå sitter og redigerer et dokument, lagrer noen bilder eller sender en e-post, bruker du mest sannsynlig skytjenester. Med skyen kan du bygge nye apper og tjenester, lagre data, sikkerhetskopiere og gjenopprette data, være ansvarlig for nettsteder og blogger, dele lyd og bilde, lever programvare og analysere data. Mens du før i tiden brukte programvare som var lastet ned på lokal maskinvare, har du med skytjenester tilgang til akkurat de samme applikasjonene eller programmene via internett. Skytjenester gir økt effektivitet, er kostnadsbesparende og gir høy datasikkerhet.

Cloud_hand2

Forbrukernes atferd endrer seg

Som forbruker i dag, har vi flere valgmuligheter, flere alternativer og mer fleksibilitet når det kommer til teknologi som vi bruker daglig. Alt fra mobile enheter og datamaskiner til sosiale nettverk som vi bruker til å koble med hverandre. Trenden viser at folk flest ønsker å bruke den samme teknologien på jobb som de bruker hjemme. Samtidig som dette har positiv innvirkning for virksomheter, byr det også på utfordringer i form av sikkerhet, risiko og compliance. Det er derfor viktig å skape en balanse mellom forventningene vi brukere har sammen med virksomhetens retningslinjer.

Innovasjon og vekst

I en rask og dynamisk verden betyr det å være konkurransedyktig at virksomheter må fremme kultur og innovasjon fra innsiden. Behovet for å være innovativ handler ikke bare om dine egne produkter og tjenester, men også om interne prosesser og forretningsmodeller. Tidligere var det kanskje nok å sette opp en nettside med informasjon. Nå er interaktivitet, mobile enheter, nettsider og apper en del av denne revolusjonen. Vi tilbyr produkter og tjenester til kundene akkurat når og hvor de ønsker det. Innovasjon kan bidra til inntektsvekst eller leveranse av mer effektive produkter og tjenester som øker konkurransefortrinnet. Teknologi blir selvfølgelig sentral i denne prosessen, vi bruker teknologi for å inspirere og støtte innovasjon på tvers av virksomheten.

Innovation

Vi blir mer mobile

Med en eksplosjon av nye enhetstyper og en mer nærværende tilkobling, handler mobilitet om hvordan vi bruker teknologi i alle aspekter av våres liv. Mobilitet redefinerer også de teknologiske opplevelsene som vi brukere forventer fra bedrifter – både som ansatt og som kunder. Fra et forretningsmessig perspektiv ser vi at mobilitet gjør at vi kan jobbe hvor som helst, og når som helst. Flere og flere kunder ønsker å kommunisere via mobile enheter, og vi er derfor avhengig av systemer som støtter denne måten å arbeide på. Vi må ha en arbeidsflyt som er strømlinjeformet for å kutte ned på tiden det tar å levere sluttverdien. Trender og ny teknologi gjør det mulig å forbedre arbeids-scenarioer, engasjere kundene mer og samtidig anskaffe seg konkurransedyktige fordeler.

Mobile

Optimalisering av kostnader

For de fleste virksomheter er optimalisering og administrasjon av kostnader høyt prioritert. Det er mange der ute som har budsjetter de skal nå, men samtidig er avhengig av gode systemer som gjøre at de kan nå satte mål. I Lillevik IT har vi skreddersydd en løsning som nettopp skal dekke dette behovet; SERVERFRI. Løsningen er bygget opp av lisenser som kan skaleres opp og ned etter behov, og du slipper å være underlagt de fysiske begrensningene som følger med lokale servere. I stedet betaler du en fast pris per ansatt per måned. Sammenlignet med en huseier som betaler for strøm, betaler stadig flere virksomheter for mengden skytjenester de bruker basert på deres behov. Du kan lese mer om SERVERFRI her.

En sosial forretningsplan

Sosiale verktøy bidrar til at virksomheten lar ansatte bruke sosiale flater for å skape kreativitet og innovasjon. Vi snakker for det meste om sosiale medier og nye kommunikasjonsverktøy. Dette gjelder kommunikasjon med kunder og interne samarbeid. Ved å bruke sosiale verktøy vil forventningene til alle arbeidstakerne i virksomheten bidra til å redusere kostnader, samtidig som virksomheten raskere kan svare på henvendelser fra kunder. En slik plan gjør det også enklere å integrere kommunikasjonsverktøy i den daglige driften, samtidig som det skaper en helt annen form for kundeinnsikt.

social

Konklusjon

Vi ser at større data stadig påvirker samfunnet og hvordan virksomheter opererer. Samtidig øker brukernes forventinger om digitale interaksjoner. Som et resultat av dette må enhver moderne IT-organisasjon øke fokus på fleksibilitet, smidighet og innovasjon. I en digital verden har IT blitt en direkte driver for suksess.

Publisert:

Vi hjelper gjerne til med å finne den beste løsningen for din bedrift

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!