Hopp til hovedinnhold
Bilde av et epost ikon med to varsler på en mobil

Enten du mottar en kobling i en e-postmelding som ser ut til å komme fra banken din, men som ikke er det, falske varslinger fra sosiale medier eller ondsinnede annonser, finnes det tiltak du selv kan utføre for å beskytte din e-postkonto. Her er 10 trinn du kan ta:

1. Legg til avsendere i sikre og blokkerte avsenderlister

Når du legger til en avsender i listen over sikre avsendere går alle meldinger du mottar fra den adressen rett til innboksen din. Å legge en avsender til i listen over blokkerte avsendere gjør at e-postmeldingen sendes direkte til søppelpostmappen.

Beskytt1

2. Logg deg bare på fra enheter du stoler på

Når du logger på Outlook.com på en enhet, brukes en HTTPS-forbindelse. Dette betyr at brukernavnet og passordet ditt er kryptert bår det sendes over internett. Være midlertidig forsiktig med å bruke en offentlig datamaskin som kan ha programvare med hensikt om å «stjele» informasjon.

3. Sjekk adressefeltet når du logger på

Dersom nettadressen som vises i adressefeltet når du logger deg på ikke inkluderer login.live.com, kan du være på et phishing-nettsted. Oppdager du dette må du ikke skrive inn passordet ditt. Forsøk å starte nettleseren på nytt og naviger til Outlook.com. Dersom problemet fortsetter, må du sjekke om det er virus på datamaskinen din.

4. Lag et sterkt passord

Et sterkt passord inneholder bokstaver, tall, tegnsetting og symboler. Lag et unikt sterkt passord for Outlook.com. Vi anbefaler å ikke bruke det samme passordet for andre tjenester.

5. Aldri svar på e-post som ber om passordet ditt

Microsoft vil aldri be om passordet ditt i en e-post. Aldri svar på e-poster som spør etter personlig informasjon, selv om det hevdes å være fra Outlook.com eller Microsoft.

6. Slå på tofaktorautentisering

Tofaktorautentisering hjelper med å beskytte kontoen din ved å gjøre det vanskeligere for hackere å logge seg på din konto, selv om de har passordet ditt. Hver gang du logger på fra en enhet som ikke er klarert, vil du da bli bedt om å oppgi en sikkerhetskode.

7. Sjekk nylig aktivitet (gjelder private e-postkontoer)

Dersom du mottar en e-post med beskjed om uvanlig aktivitet på kontoen din kan du se når og hvor kontoen din har blitt åpnet, inkludert vellykkede pålogginger og sikkerhetsutfordringer. Det finner du her: https://support.microsoft.com/en-us/help/4026645/microsoft-account-check-the-recent-sign-in-activity

8. Legg en alternativ e-postadresse og telefonnummer til kontoen din

Ved å legge til sikkerhetsinformasjon gjør du det enklere å gjenopprette kontoen dersom du skulle bli hacket. Denne informasjon bidrar samtidig til å holde kontoen din trygg. Hvis du skulle være uheldig å miste tilgangen til kontoen din, kan du da gjenopprette kontoen raskere ved å ha en sekundær e-postadresse.

passord10

9. Pass på at du har de siste oppdateringene

De fleste operativsystemer har gratis programvareoppdateringer for å forbedre sikkerhet og ytelse. Oppdateringer hjelper med å holde både PC og telefon tryggere. Det anbefales derfor at du konfigurerer PC’en eller mobiltelefonen til å motta disse oppdateringene automatisk.

10. Bruk antivirus

Du kan beskytte datamaskinen mot virus ved å bruke antivirusprogramvare og oppdatere den regelmessig.

Oppsummering

Du kan som oftest oppdage om en e-post eller nettside er falsk ved å se etter stavefeil eller uvanlig utseende. Merkelig staving og firmanavn er noe vi alle burde være oppmerksomme på. Et eksempel kan være «PayePal» i stedet for «PayPal». Du kan også gjenkjenne dette ved å se etter uvanlige mellomrom, symboler eller tegnsetting.

Publisert: . Oppdatert: .

Vi hjelper gjerne til med å finne den beste løsningen for din bedrift

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!