Underveis i en hvilken som helst flytteprosess er det lett å glemme, eller om ikke man kjenner til, hvilke ting man må ha klart i det nye lokalet for at den daglige driften skal kunne gå som normalt.
Det å huske og planlegge flytting i god tid er et klassisk tips, men likevel viktig. I et forsøk på å kunne hjelpe deg med planleggingen, har vi i dette innlegget laget en huskeliste med nyttig informasjon for deg som skal bytte lokaler.
1. Dokumentasjon
Husk: Dokumenter og ta bilder av det IT oppsettet dere har i dag før dere flytter. Dette vil være til god hjelp når utstyret skal installeres på ny lokasjon.
2. Merking
Husk: Marker utstyr og tilbehør som passer sammen - for eksempel med forskjellig teip, eller pakket i forskjellige esker. Dette vil eliminere tid for oppsett når flyttedagen kommer.
3. Ny Internettlinje
Husk: Vanligvis tar bestilling av ny internettlinje ca fire uker. Avhengig av lokasjon og infrastruktur i området kan det ta betydelig lengre tid, så husk å bestille i god tid.
Relevante spørsmål:
- Må du bytte IP adresse?
Det hender at man ved flytting får ny IP-adresse, som blant annet kan resultere i at du må foreta deg endringer på lokale servere.
- Har du binding på ditt nåværende nett?
Undersøk med din utstyrsleverandør om du har binding på utstyret. Det er vanlig med en bindingstid på 12-36 måneder, som ofte inkluderer et bruddgebyr.
- Kan du videreføre nettverket du har til ny lokasjon?
Prat med din leverandør om muligheten for å flytte linjene fra gammelt til nytt lokale.
4. Nettverkspunkter
Husk: Det nye lokalet kan være bygd på en måte som gjør at du behøver elektriker og må bestille nytt utstyr.
Relevante spørsmål:
- Har det nye lokalet nok nettverkspunkter?
En idé er å ta utgangspunkt i hva man har i nåværende lokale og vurdere ut ifra dette om det nye lokalet har et tilfredsstillende antall nettverkspunkter.
5. Nettverksutstyr
Husk: Det er viktig å tenke på eksisterende nettverksustyr, som for eksempel brannmur, switch, wifi.
Relevante spørsmål:
- Hvem eier utstyret?
Er det gårdeier eller bedriften som leier eller eier utstyret?
- Kan du ta med det du har fra før?
Ofte er eksisterende utstyr basert på dagens bruk. Dersom bedriften flytter inn i et større lokale, eller har planer om å bli flere ansatte, burde du vurdere å bestille nytt utstyr.
- Må det rekonfigureres?
Dersom du kan ta med utstyret du har må det mest sannsynlig rekonfigureres.
- Hvor skal det monteres?
Brannmur og switch burde stå der internettlinjen kommer inn i lokalet. I tillegg burde du helst plassere utstyret i et dataskap, da dette beskytter utstyret for støv og tilfeldige uhell som kan oppstå.
6. Trådløst nett
Husk: De nye lokalene kan være bygd på en måte som kan føre til hindringer eller blokkeringer med tanke på ditt trådløse nett.
Relevante spørsmål:
- Har du nok aksesspunkter?
Større lokaler behøver flere aksesspunkter for god dekning. I tillegg kan nye lokaler ha blokkeringer, slikt som betongvegger som gjør at du kanskje behøver flere aksesspunkter for å få et tilfredsstillende trådløst nett.
- Hvor skal det monteres?
Utstyret burde plasseres høyt og sentralt. En fin huskeregel er at du ofte har god dekning dersom du ser aksesspunktet fra der du sitter.
Konklusjon
I likhet med de aller fleste flytteprosesser er bytte av lokale ofte omfattende. Det er mange ting det er viktig å huske på, og forhåpentligvis vil prosessen bli noe enklere ved hjelp av våre seks tips.