Det finnes mange grunner til at du mottar useriøs e-post. Det finnes måter å redusere hvor mye søppelpost du mottar og dermed redusere risikoen for å motta mer. Du kan starte med å følge disse retningslinjene:
Dra nytte av filteret for søppelpost i Outlook
Filteret for søppelpost evaluerer automatisk innkommende meldinger og sender de som er identifisert som søppelpost direkte til søppelpost-mappen.
Blokker bilder i HTML-meldinger. Avsendere av søppelpost bruker dette som sporingsbilder
Outlook kommer med en ekstra funksjon for spam. Som standard blokkerer denne funksjonen automatisk nedlasting av bilder og annet eksternt innhold i meldinger dersom innholdet er koblet til en server. Dersom funksjonen er slått av og du åpner en melding som har eksternt innhold, lastes innholdet ned automatisk og verifiserer at e-postadressen din er gyldig. E-postadressen din kan dermed «selges» til avsenderen av søppelposten. Du kan fjerne blokkeringen av eksternt innhold for meldinger som kommer fra kilder du stoler på.
Slå av lese- og leveringsbekreftelse og automatisk behandling av møteinvitasjoner
Avsendere av søppelpost bruker noen ganger møteforespørsler og meldinger som inneholder forespørsel om lese- og leveringsbekreftelse til å sende spam. Ved å svare på slike møteinnkallelser og lesebekreftelser kan avsendere av søppelpost enklere verifisere din e-postadresse. Lese- og leveringsbekreftelser og automatisk behandling av møteinnkallelser er imidlertid nyttige funksjoner som man ikke skal være redd for å bruke i et sikkert bedriftsnettverk.
Begrens stedene der du legger igjen din e-postadresse
Vær varsom med e-postadressen din på offentlige webområder, som for eksempel nyhetsgrupper, chatterom, oppslagstavler og lignende. Når du besøker offentlige områder bør du bruke en e-postadresse som er forskjellig fra din primære e-postadresse.
Se gjennom personverpolicyen til webområdene du besøker
Nå du registrerer informasjon på en nettside bør du gå igjennom personvernpolicyen først. Dersom webområdet ikke forklarer hvordan dine personopplysninger skal brukes, bør du vurdere å ikke bruke tjenesten.
Se opp for avmerkingsbokser som er forhåndsfylt
Dersom du skal handle på internett, er noen avmerkingsbokser ofte forhåndsutfylte. Det kan i noen tilfeller bety at det er greit for deg at firmaet selger eller gir bort e-postadressen din til andre bedrifter. Pass på at slike bokser ikke er huket av.
Besvare søppelpost
Aldri svar på en e-postmelding med mindre du kjenner og stoler på avsenderen, som for eksempel når e-postmeldinger kommer fra en tjeneste, en nettbutikk eller et nyhetsbrev som du har registrert deg for. Dersom du svarer på en søppelpost bekrefter du ovenfor avsenderen at e-postadressen din er aktiv.
Dersom et selskap bruker e-postmeldinger til å be om personlige opplysninger bør du ikke svare med en melding
De fleste legitime selskaper ber ikke om personlige opplysninger via e-post. Slike forespørsler kan være falske e-postmeldinger som ser ut til å være legitime. Søppelposten kaller dette phishing. Filteret for søppelpost inneholder også phishing-beskyttelse for å identifisere og deaktivere mistenkelige meldinger.
Ikke gi bidrag til veldedige organisasjoner via forespørsel på mail
Dessverre bruker noen avsendere av søppelpost denne formen for spam. Dersom du mottar en e-post som ser ut til å komme fra en veldedig organisasjon bør du sjekke kilden nøye.
Avslutning
I Outlook kan du enkelt administrere søppelposten ved å blokkere og tillate avsendere – du kan altså opprette og administrere lister over e-postadresser og domener som du stoler på eller ikke stoler på. Ved å følge retningslinjene som er nevnt her, er du allerede på god vei til å redusere søppelposten. Standardinnstillingene for å skjerme deg mot uønsket e-post dekker det grunnleggende, men dersom du ønsker enda bedre kontroll kan du tilpasse innstillingene og dra nytte av et stort utvalg funksjoner. Du kan lese mer om disse alternativene her: