Office 365 er det samme produktet enten du velger å kjøpe det fra forhandler eller direkte fra Microsoft. Det finnes likevel noen faktorer som skiller de to kjøpsalternativene og -reisene fra hverandre, som det kan være lurt å ha tenkt på før du tar det endelige valget.
På Microsoft sine sider kan du finne en oversikt over de ulike Office 365-abonnementene, og for mange kan dette gi tilstrekkelig informasjon til å ta et valg på hvilket abonnement som er riktig for bedriften. Skulle du derimot trenge litt veiledning i forbindelse med behovsavklaring og mapping av riktig abonnement, kan det være lurt å kjøpe lisensene gjennom en forhandler. Det kan være kjekt å vite at flere forhandlere av Office 365 opererer med Microsoft sine veiledende priser.
I likhet med andre skytjenester tar det kort tid å opprette et Office 365-abonnement. Mens du på Microsoft sine sider kan kjøpe lisensen direkte, og kun få sekunder etter bestilling begynne å ta i bruk de ulike komponentene i ditt abonnement, vil bestilling gjennom forhandler mest sannsynlig ta noe lengre tid.
Selve bestillingen av abonnementet vil ta like kort tid gjennom en forhandler, men du vil med dette alternativet ofte kunne få rådgivning og hjelp med oppsettet av ditt nye abonnement. Dette innebærer blant annet å knytte brukere opp mot selve lisensen, oppsett av mail og lignende.
Migrasjon innebærer at du overfører eksisterende data, for eksempel e-post og dokumenter, fra gammel løsning til Office 365. Med noe basiskunnskap og nok tid disponert til oppgaven er det fullt mulig å gjøre dette arbeidet selv. Om du velger å gjøre migrasjonen selv, kan det være lurt å ta en kikk på "4 potensielle fallgruver".
Dersom du velger å kjøpe ditt Office 365-abonnement gjennom en forhandler, er det mange av disse som har ulike tilbud når det gjelder migrering. Ved å sette bort selve migreringen til en forhandler, kan du fokusere på kjernevirksomheten til din bedrift, mens forhandleren tar seg av resten. Forhandlere har ofte kompetansen og de riktige verktøyene til å ta seg av migreringen på en måte som medfører minst mulig nedetid, og er i tillegg rustet for eventuelle uforutsette hendelser som skulle oppstå.
Et tredje alternativ kan være å gjøre deler av migreringen selv, og få støtte fra forhandler til resten.
Office 365 er en fleksibel og skalerbar skytjeneste, hvor du enkelt kan justere antall lisenser, enten opp eller ned, inne i Microsoft sin admin-portal. Dersom bestilling og justering av lisenser, samt administrering av brukere og tilganger, er noe du ikke ønsker å bruke tid på, er dette en naturlig oppgave for en forhandler.
Som vi har nevnt i tidligere blogginnlegg, er en av fordelene med Office 365 at det har et kjent brukergrensesnitt, og at de ulike komponentene er intuitive å ta i bruk. Med dette kan flere oppleve at de på egenhånd klarer å få fullt utbytte av investeringen i ny løsning.
Andre trenger derimot litt støtte og opplæring underveis for å sikre fornøyde og produktive medarbeidere, samt til å se og dra nytte av alle mulighetene i Office 365. Microsoft lanserer stadig oppdateringer og nye tjenester i Office 365, og det kan til tider være vanskelig å få med seg alt. Kjøper du Office 365 gjennom forhandler, har du en tredjepart som kan ta ansvar for dette.
Om du velger å kjøpe Office 365 direkte fra Microsoft, er det Microsoft du må ta kontakt med dersom noe skulle oppstå – enten du ikke får logget deg på, at noen av komponentene ikke virker, eller om du kun har et spørsmål relatert til bruk.
De fleste forhandlere av Office 365 kan tilby kunde en eller annen form for brukersupport, og du får dermed et direktenummer dersom du skulle trenge hjelp. I motsetning til Microsoft, som naturlig nok har stor pågang på sin supporttjeneste, og som ofte refererer til selvhjelpsguider, vil du med en forhandler kunne få kortere svartid og mer personlig support.
Konklusjon
Uansett om du velger å kjøpe Office 365 via Microsoft sine nettsider eller av en forhandler, vil du ende opp med det samme produktet, ofte til samme pris.
Likevel er kjøp av ny eller bytte av eksisterende IT-løsning ofte kun en liten del av en større prosess, og det kan være lurt å ta følgende faktorer med i betraktningen:
Hvor mye data skal flyttes over til Office 365?
- Har vi ressurser og kompetanse til etablering, migrering og administrering?
- Har vi mulighet til å sette av tid og opplæring i nye funksjoner og tjenester?
- Trenger vi brukersupport?