Hopp til hovedinnhold

Microsoft 365 Business Premium En innføring

Logo letter
Evelon AS
Mann jobber på en strand med PC

Microsoft 365 Business Premium er et godt balansert produkt. Det leverer en overlegen plattform for produktivitet og samarbeid, avansert identitets- og tilgangsstyring, sikkerhet og trusselbeskyttelse i foretaksklassen og markedsledende enhets- og applikasjonsbehandling. Det følger med grunnleggende mekanismer for informasjonsbeskyttelse og -styring. Målgruppen er små og mellomstore bedrifter (SMB) med opptil 300 brukere. Det møter utfordringene en typisk SMB-kunde står overfor:

Hvordan kan vi forbedre eksternt arbeid med ansatte som jobber fra flere lokasjoner? Hva kan vi gjøre for å opprettholde sikkerheten med mange personlige og mobile enheter? Hvilke tiltak kan vi iverksette for å få ned kostnadene med en økning i phishingangrep og løsepengevirus? I en serie blogger skal vi belyse de fleste sider ved Business Premium og gi utførlige svar på disse spørsmålene. Først ute er en generell introduksjon. Du vil bli overrasket over hvor mye som er inkludert i abonnementet.

Samarbeid og sikkerhet oversikt

Business Premium leverer flere sikkerhetsfunksjoner enn Microsoft 365 E3 til en betydelig lavere pris. Du får et solid forsvar mot cybertrusler og et robust og motstandsdyktig miljø. Det er en totalpakke som inneholder det meste mindre virksomheter trenger av generelle digitale verktøy. Det gjør Business Premium til Evelons kjerneprodukt for dette segmentet. IKT-sikkerhet kan oppleves som overveldende. De fleste SMB-kunder mangler erfaring og kompetanse for å håndtere sikkerheten på egenhånd. Eller så har de ikke nok ressurser. Da er det viktig å finne en solid samarbeidspartner, som Evelon.

Inkluderte produkter og tjenester

Microsoft 365 abonnement

Microsoft 365 Business finnes i tre utgaver. Alle inneholder samme sikre skytjenester, som inkluderer Teams, Exchange, OneDrive og SharePoint. Basic kommer med nett- og mobilversjoner av Outlook, Word, PowerPoint og Excel. Standard legger til skrivebordsversjonene av Microsoft 365 Apps for Windows og Mac. Premium tilføyer avansert sikkerhet og enhetsadministrasjon, samt Azure Virtual Desktop. Microsoft 365 Business Premium gir deg disse funksjonene og tjenestene:

Samarbeid og kommunikasjon. Benytt Teams, en chattbasert arbeidsflate som danner knutepunktet for all intern samhandling i virksomheten. Du kan arrangere nettmøter og videosamtaler for opptil 300 personer på tvers av avdelinger og organisasjoner. Chat med team fra maskinen din på kontoret eller mens du er på farten. Samle alle chatter, møter, filer og apper til teamet ditt på ett sted, så det blir lett å komme sammen igjen og samarbeide.

Filområder og intranett. Med SharePoint får du et system for å håndtere dokumenter som kan erstatte delte områder på en filserver og bidra til informasjonsflyt via kommunikasjonssider og nyheter. Opprett gruppe-områder med SharePoint for å dele informasjon, innhold og filer på intranettet. Du kan arrangere nettseminarer med påmeldingssider for deltakere, e-postbekreftelse og rapportering. Et tillegg for telefonkonferanse gir deg et innringningsnummer for å delta i møter når du er utenfor huset.

E-post og kalender. Hver bruker får en postboks på 50 GB pluss et arkiv på opptil 1,5 TB for langsiktig oppbevaring, typisk med et regelsett for å overføre elementer som er eldre enn to år. Du kan benytte egendefinerte domenenavn som navn@bedrift.no (mailto:navn@bedrift.no). Sett opp e-post for nye brukere, gjenopprett slettede kontoer. Bruk delte postbokser som er tilgengelig for flere, og rom- og ressurspostbokser for booking med automatiserte svar for ledig eller opptatt tid. Administrer kalenderen, del tilgjengelige tidspunkter, planlegg møter og få påminnelser.

Skrivebordsversjoner av Microsoft 365 Apps for PC og Mac. Det er Office-pakken i skytilkoblet utgave med forbedret brukeropplevelse. Du får ferdig oppsatte og alltid oppdaterte versjoner av Word, Excel, PowerPoint, Outlook og OneNote for Windows eller Mac (i tillegg til Access og Publisher på PC). Hver bruker kan installere Office-appene på opptil fem PCer eller Macer. Samtidig redigering i sanntid lar flere jobbe simultant på samme dokument.

Nett- og mobilversjoner av Office-apper. Alle har tilgang til nettutgavene av Word, Excel, PowerPoint, OneNote og Outlook. Hver bruker kan installere Word, Excel, PowerPoint, OneNote og Outlook for iOS/iPadOS og Android på opptil fem mobiler og fem nettbrett. Det er også støtte for samtidig sanntidsredigering. Microsoft Edge er selvskreven som nettleser, tett integrert i økosystemet og like rask og kompatibel som Google Chrome.

Skylagring og -deling. OneDrive for Business dekker behovet for hjemmeområder og synkroniserer filer mellom sky og enheter. Du kan dele dokumenter internt og eksternt på en trygg måte. Det er 1 TB lagring per bruker. Jobb på filer, og lagre dem direkte i OneDrive eller SharePoint. Endringer oppdateres på tvers av synkroniserte enheter. Del filer med eksterne kontakter ved å gi dem gjestekoblinger. Del dokumenter og send e-post på en sikker måte, så bare personer med riktige tillatelser får tilgang.

Andre inkluderte apper. Stream er bedriftens tjeneste for å lage videoer, ta opp Teams-møter og holde direktesendinger. Yammer gir muligheten til å formidle ideer, stille spørsmål og føre diskusjoner på en sosial nettverkstjeneste. Bookingslar deg lage en landingsside hvor (mulige) kunder kan velge ulike tjenester og bestille en avtale eller avtale tid for en samtale. I tillegg finner du et 20-talls nettbaserte apper, som Whiteboard (lerret i friform) og Planer(prosjektstyring).

Verktøy for å bygge og administrere bedriften. Bruk Microsoft Forms til å samle tilbakemeldinger fra kunder og medarbeidere. Bruk Visio på nettet til å opprette profesjonelle diagrammer og flytskjemaer som kan deles og redigeres samtidig. Bruk Teams til å planlegge tidsplaner og daglige gjøremål. Med Microsoft Lister kan du spore informasjon og arbeid som er av størst betydning for teamet.

Azure Active Directory (AD). Dette er det skybaserte motstykke til Windows AD og inneholder en rekke avanserte sikkerhetsmekanismer som beskytter mot identitetsangrep, så som passordbeskyttelse, multifaktor-autentisering (MFA) og passordløs godkjenning, samt selvbetjent tilbakestilling av passord. Betinget tilgang lar deg angi hvem som skal ha adgang inn i organisasjonen din, basert på bruker og gruppetilhørighet, enhet og helsetilstand, geolokasjon og sted pluss applikasjon. Du kan synkronisere lokalt AD mot Azure AD, så brukere autentiserer seg med samme legitimasjon og får en forenklet engangspålogging.

Avansert trusselbeskyttelse. Exchange Online Protection avviser hovedtyngden av uønsket e-post ved inngangsdøren, skanner meldinger med tre virusmotorer og beskytter mot utbredte phishing-angrep. Defender for Office 365 forbedrer phishing-beskyttelsen med maskinlæring, undersøker koblinger idet du klikker på dem, og analyserer vedlegg før de ender opp i innboksen. Defender for Business sørger for markedsledende endepunktsbeskyttelse på tvers av datamaskiner og mobilenheter (EDR). Det følger med gode verktøy for å herde Windows 10/11-maskiner og redusere angrepsflaten.

Administrasjon av datamaskiner og mobilenheter. Microsoft Intune bidrar med mobil enhets- og applikasjonsbehandling. Alle enheter bør innrulleres her, så du kan administrere og sikre dem med bunnlinjer for sikkerhet, konfigurasjonsprofiler og policyer for samsvar. Du kan rulle ut programvare og holde den oppdatert. Intune kan sjekke enhetstilstanden og bidra til at brukere bare logger på fra enheter som er i overensstemmelse med organisasjonens policyer eller ikke er infiserte med skadelig programvare. Du kan fjernslette bedriftsdata og -apper om enheter går tapt. Det er støtte for både bedriftseide og private mobilenheter (BYOD).

Windows 10/11 Business. Innrullerte Pro-enheter får et sett med sikkerhetskontroller og skytjenester som muliggjør sentralisert administrasjon. Med det følger Autopilot, en samling teknologier som benyttes til å sette opp og forhåndskonfigurere nye enheter, så de blir klare for bruk.

Informasjonsbeskyttelse og hindring av datatap. Med Microsoft Purview kan du klassifisere, manuelt merke og kryptere dokumenter og e-post. Du kan blokkere for utilsiktet og tilsiktet datalekkasje. Det er funksjoner for automatisert oppbevaring og sletting av data, eDiscovery og rettslig sperre, som låser dokumenter og e-post ved en rettstvist.

Universell utskrift. Ta i bruk en skybasert utskriftsløsning som muliggjør enkle, omfattende og sikre utskrifter. Den sparer tid og arbeid for IT-avdelingen. IT registrerer skrivere i Azure AD og publiserer egenskaper og lokasjon. Brukere kan få opp forhåndskonfigurerte utskriftsenheter som er i nærheten, legge til ønsket skriver og skrive ut. IT administrerer enhetene og mottar rapporter og innsikt i bruk.

Azure AD Application Proxy. Integrer lokale applikasjoner i Azure AD og publisere dem til Internett. Med det følger alle sikkerhetsmekanismer i identitetstjenesten, som engangspålogging, multifaktor-autentisering (MFA) og ulike former for identitetsbeskyttelse. Brukere trenger ikke opprette en VPN-forbindelse med de risikoer det gir, som for bred nettverkstilgang og for svak godkjenning.

Azure Virtual Desktop. La dine ansatte jobbe på virtualiserte Windows 11-skrivebord i skyen i stedet for på usikrede maskiner. Klientstøtten inkluderer Windows, Mac, iOS, Android og HTML5. Det er innebygd intelligent sikkerhet. Hold programmer og data trygge og i samsvar med funksjoner som proaktivt oppdager trusler og foretar korrigerende tiltak.

Overholdelse av regler og standarder. Overhold viktige internasjonale, regionale og bransjespesifikke standarder og vilkår med over tusen sikkerhets- og personvernkontroller. Microsoft fungerer som databehandler, men ikke som datakontrollør.

Støtte og distribusjon. Microsoft gir kundestøtte via nett og telefon døgnet rundt, men du vil som regel være bedre ute ved å ha en avtale med Evelon, din lokale Microsoft-partner som kjenner miljøet ditt og er i din geografiske nærhet på Østlandet. Det vil gå kjappere og foregå på norsk. Selskapets økonomisk understøttede oppetidsgaranti er 99,9 %. Business Premium kan innenfor virksomheten kombineres med andre abonnementer. Du kan for eksempel sette opp 300 brukere med Business Premium og 100 med Microsoft 365 E5.

Avsluttende ord

Sikkerhet og beskyttelse mot cybertrusler bør være en topprioritet for hver organisasjon. For SMB er Microsoft 365 Business Premium del av svaret. Den andre biten er å få bistand til å sette opp og drifte alle sikkerhetstiltak. Målet er å skape et så motstandsdyktig miljø at det skjermer virksomheten mot det meste av dagens angrep. Det innebærer at du aktiverer MFA, benytter Zero Trust-prinsipper, bruker moderne endepunktsbeskyttelse, holder programvare oppdatert og håndterer data på en betryggende måte. Alt dette kan du gjennomføre med Business Premium.

For folk flest kan disse sikringsmekanismene være mer enn nok. Men det skal ikke stikkes under stol at Microsoft også leverer langt dyrere og mer omfattende løsninger for sikkerhet og samsvar. Ett sted må selskapet si stopp for hva de inkluderer i Business Premium. Foreta en sikkerhetsvurdering sammen med din samarbeidspartner og pluss eventuelt på med tilleggslisenser. Du vil likevel komme rimeligere ut av det enn med et fullt Microsoft 365 E5-abonnement. Eksempler er utvidet identitetsbeskyttelse og omfattende kontroll over data.

Grafikken er fra Microsoft. Teknisk inneholder Microsoft 365 Business Premium blant annet disse lisensene: Azure AD Premium P1, Azure Information Protection (AIP) P1, Exchange Online P1 med e-postarkivering og Defender for Office 365 P1. Defender for Business er en spesialtilpasset versjon av Defender for Endpoint P2.

Publisert:

Vi hjelper gjerne til med å finne den beste løsningen for din bedrift

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!