Hopp til hovedinnhold
bilde av teams og smilende mennesker

Det tar ikke lang tid mellom hver gang Microsoft lanserer nye funksjoner i Teams - og de har denne måneden kommet med enda flere spennende nyheter. Sist vi skrev om nyheter i Teams var i mars, da det var ett år siden alle brukeres nye yndling i Office 365 ble lansert. "Endelig, dette har jeg ventet på!", "Store forbedringer!" og "Dette er et stort sprang i riktig retning, Microsoft!" er noen av tilbakemeldingene Microsoft har fått på de nyeste funksjonene i Teams. I dette innlegget viser vi deg hva som er nytt.

Ny chat-funksjonalitet

Du kan nå få dine kontakter i Skype for Business inn i Teams. Microsoft importerer kontaktlisten fra Skype for Business Onlne til Teams, som gjør at alle kontakter og grupper som du har opprettet i Skype for Business vil dukke opp under din kontaktliste i Teams. For å aksessere dine kontakter klikker du på "chat" og "kontakter" til venstre i verktøylinjen. Her har du også mulighet til å legge til nye kontakter og grupper. Foreløpig er det kun kontakter fra din organisasjon som vil bli importert. Federerte kontakter fra eksterne organisasjonen vil bli lagt til på et senere tidspunkt.

TeamsMS

Synkronisert tilstedeværelse

Statusen i Skype for Busineess (f.eks. "pålogget", "opptatt" eller "ikke forstyrr") vil nå samkjøres med den i Teams. Dette sikrer at brukere har samme status uansett hvilken applikasjon eller enhet de bruker. Det kan være greit å vite at for at denne funksjonen skal fungerer så må Skype for Business-kontoen som er tilknyttet Teams være "hostet" i Skype for Business Online. Funksjonen er også tilgjengelig på Andriod/iOS.

Out of office

Skal du på ferie, eller er du syk og behøver å bruke automatisk svar? Med denne nye funksjonen vil din out of office-status og automatisk melding dukke opp i Teams når personer ser på ditt kontaktkort. Kolleger vil i tillegg få en påminnelse om din tilstedeværelse dersom de benytter seg av @ og nevner deg i en post, eller om de sender deg en privat melding.

Teamsooo

Integrasjon mellom chat

I perioden hvor brukere oppgraderer fra Skype for Business til Teams har Microsoft tatt høyde for at flere brukere kommer til å benytte seg av begge applikasjonene på samme tid. For å sikre produktivitet har de derfor lagt til en funksjon hvor brukere av Teams kan kommunisere med brukere som bruker Skype for Business, både online og on-prem. Teams-brukere kan i tillegg se fulle samtalelogger på tvers av deres Microsoft-klienter. Slik som med synkronisert tilstedeværelse krever denne funksjonen at Skype for Business-kontoen som er tilknyttet Teams være "hostet" i Skype for Business Online. Funksjonen er også tilgjengelig på Andriod/iOS.

Tapte samtaler

Dersom du har en tapt samtale eller om noen har lagt igjen en beskjed, vil du få motta en varsel under "Aktivitet". Trykker du på varselet vil du bli tatt videre til en oversiktlig samtalehistorikk, hvor du har mulighet til å enkelt ringe personer tilbake. Klikker du på en beskjed som er blitt lagt igjen, vil du bli tatt med til en egen telefonsvarer-fane, hvor du vil ha mulighet til å lytte til dine beskjeder. Det er verdt å merke seg at du kun vil ha tilgang til disse funksjonene dersom du har et Office365 abonnement som inkluderer telefoni.

Mer effektivt samarbeid

Tidligere var det slik at det kun var personer med en Azure Active Directory-konto som kunne bli lagt til som gjest, men nå er det åpnet for å legge til hvem som helst som gjest i Teams. Uavhengig om de har en Outlook.com- eller Gmail.com-mail vil brukere ha mulighet til å delta i et Team som gjest, med full tilgang til Teamets chat, møter og filer. Alle gjester i Teams er dekket av de samme sikkerhetspoliciene som følger med i resten av Office 365, og kan enkelt administreres med Azure AD. Les mer her.

Nyheter for IT-administratorer

Meldingspolicier

For å gjøre det enklere for administratorer å administrere ulike aspekter av tjenesten har Microsoft startet å rulle ut et nytt Microsoft Teams og Skype for Business admin-senter. Det nye admin-senteret vil gi tilleggsfunksjonalitet som mulighet for å administrere policies på meldinger på brukernivå. Les mer her.

Retningslinjer for oppbevaring

Som brukeradmin kan du nå benytte deg av Office 365 sitt security and compliance center for å sette policier for oppbevaring i Teams. Dette vil hjelpe organisasjonen til å holde seg compliant i forhold til forskriftsmessige forpliktelser som omfatter oppbevaring av dokumenter. Med slike oppbevaringsrestriksjoner for samtaler, chatter og meldinger postet i kanalene i Teams kan du proaktivt bestemme om du ønsker å beholde eller slette innhold, eller om du ønsker å beholde eller slette innholdet basert på en selvvalgt tidsramme. Det er mulig å sette slike policier på hele organisasjonen eller kun på enkelte brukere eller teams. Les mer her.

MSI-filer

Administratorer kan nå benytte MSI filer (32-bit og 64-bit) for å automatisk sette opp Microsoft Teams, så brukere ikke behøver å laste ned Teams appen manuelt. Dette gjør det mulig for organisasjoner å benytte System Center Configuration Manager, gruppepolicy eller tredjeparts distribusjonsverktøy for utrulling av Microsoft Teams. Les mer her.

Diverse

I tillegg til overnevnte funksjoner melder Microsoft følgende:

  • Teams lærer seg stadig nye språk, og kan nå fås på romensk, indonesisk og vietnamesisk
  • Grensen for antall kanaler har nå økt til 200 per Team (inkludert kanaler som du har slettet)

Konklusjon

Arbeidslivet blir bedre med Microsoft Teams, og vi digger de nyeste funksjonene! Lurer du på når de nyeste funksjonene vil være tilgjengelige for deg? Ta en titt på vårt tidligere blogginnlegg som forklarer nettopp dette. Ønsker du å lese hele kunngjøringen av de nye funksjonene finner du denne her.

Kilde: https://techcommunity.microsoft.com/t5/Microsoft-Teams-Blog/What-s-new-in-Microsoft-Teams-April-update/ba-p/179801

Publisert: . Oppdatert: .

Vi hjelper gjerne til med å finne den beste løsningen for din bedrift

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!