Hopp til hovedinnhold

Sjekkliste Din digitale beredskapsplan

Animert bilde av 4 mennesker, et skjold og en sjekkliste

Har din virksomhet en digital beredskapsplan?

I den digitale hverdagen vi lever i, er det viktig for enhver virksomhet å ha en digital beredskapsplan. Hva kan du gjøre for å unngå å bli offer for datakriminalitet, og hvordan kan du forberede virksomheten best mulig.

NSM har utarbeidet en sjekkliste over prioriterte tiltak virksomheter bør følge, særlig i en skjerpet sikkerhetssituasjon.

Virksomheter i dag bør på forhånd ha etablerte og gjennomførbare beredskapsplaner. I tillegg må de ansatte ha gjennomgått opplæring for å unngå menneskelige feil. Med et økende risikonivå verden over, er det desto viktigere å ha dette på plass. Det kan være krevende å gjennomføre raske endringer. Vi har derfor samlet sammen en sjekkliste, basert på det NSM anbefaler at dagens virksomheter iverksetter som en del av sin jobb med datassikkerhet.

  • Har du kartlagt alle systemer virksomheten din bruker?
  • Har du et vedlikeholds- og nettverkskart, samt oversikt over tilknytninger mot andre virksomheter?
  • Har du oppdaterte sikkerhetskopier av datasystemene som brukes i virksomheten?
  • Er disse lagret i et isolert system som har ekstra beskyttelse mot tilsiktet og utilsiktet sletting, manipulering og uthenting?
  • Har du kontroll på tjenester som kan være eksponert via internett?
  • Har virksomheten utstyr eller løsninger som bør fases ut? Dette kan for eksempel være løsninger som mangler muligheten for tofaktorautentisering.
  • Har virksomheten flyttet tjenester og løsninger til skyen?
  • Har virksomheten kontroll på alt utstyr de ansatte bruker? Både på kontoret og på hjemmekontoret?
  • Har virksomheten en rutine for gjennomgang av brukere og tilganger? Husk å fjerne brukere som ikke lenger skal ha tilgang, og sikre samtidig at brukerne ikke har tilgang til flere tjenester enn nødvendig.
  • Har alle brukere unike og sterke passord? Huks at tofaktorautentisering må på for alle tilganger.
  • Har virksomheten kontroll på hvem som trenger tilgang når og fra hvor?
  • Har virksomheten en løsning for monitorering av systemer og nettverk?
    Dette kan for eksempel være loggføring på flere systemer. Det er helt avgjørende å kunne undersøke en hendelse dersom den inntreffer.
  • Har virksomheten gjennomført tiltak som er rettet mot medarbeidernes sikkerhetskultur- og forståelse?
  • Har virksomheten utarbeidet en beredskapsplan? Er denne oppdatert og gjennomprøvd?
  • Har virksomheten oppdaterte lister over kontaktpunker blant relevante ansatte og tjenestetilbydere innen hendelseshåndtering?
  • Har virksomheten kontroll på de ulike leverandørkjedene?
  • Har virksomheten en oversikt over leverandører av systemer og tjenester?
  • Leverandørkjeder kan representere sårbarhetsflater for digitale angrep. Det er derfor veldig viktig at disse er med i beredskapsplanen.
  • Har virksomheten opprettet tilgangskontroll og sikkerhetsbarrierer når det kommer til skytjenester som er utenfor virksomhetens infrastruktur?

Kilde: Digital beredskap i en skjerpet situasjon - Nasjonal sikkerhetsmyndighet (nsm.no)

Publisert:

Vi hjelper gjerne til med å finne den beste løsningen for din bedrift

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!