Hopp til hovedinnhold

Slik løser du synkroniseringsproblemer i OneDrive

Bilde av en tenkende mann

OneDrive er en enkel, og trygg måte for deg å lagre dine dokumenter, filer og bilder i skyen. Skulle noe skje med mobilen, nettbrettet eller datamaskinen, trenger du ikke å bekymre deg for å miste data – dine filer og bilder er alltid trygt lagret i din OneDrive, som du har tilgang til hvor som helst - når som helst.

Med OneDrive kan du i tillegg være produktiv selv om du ikke er på nett, for alle endringer vil automatisk synkroniseres neste gang enheten kobler seg til internett. Utfordringer med å synkronisere filer og mapper i OneDrive har vært en kjent utfordring, og Microsoft har den siste tiden lansert flere oppdateringer for å bedre dette. Imidlertid kan enkelte brukere fortsatt oppleve synkroniseringsproblemer. Dette kan blant annet skyldes at man bruker en eldre versjon av applikasjonen, eller at man rett og slett har gått tom for lagringsplass i skyen.

I dette innlegget får du 13 tips til å løse synkroniseringsproblemer med OneDrive.

01.png

Grensen for filstørrelse i OneDrive er 15 GB. Hvis du prøver å synkronisere en fil som er for stor, vises kanskje en feilmelding slik som «Denne filen er for stor til å lastes opp», eller «Reduser størrelsen på denne filen for å laste den opp til …». Dersom filen er større enn 15 GB og det er nødvendig å synke filen, kan du opprette en ZIP-mappe og pakke filen i denne.

Slik gjør du: Finn filen eller mappen du vil pakke. Trykk og hold (eller høyreklikk) filen eller mappen, velg (eller pek på) Send til, og velg deretter Komprimert (zippet) mappe. Det opprettes en ny pakket mappe med samme navn på samme sted.

02.png

Kontroller at du har de nyeste Windows-oppdateringene. Hvis ikke, må du oppdatere. Slik gjør du: Velg Start og gå deretter til Innstillinger > Oppdatering og sikkerhet > Windows Update og velg Se etter oppdateringer.

03.png

Høyreklikk det hvite OneDrive-skyikonet i systemstatusfeltet helt til høyre på oppgavelinjen.

Klikk Avslutt. I Windows går du til Start, skriver inn OneDrive i søkeboksen, og deretter klikker du OneDrive. I Windows 7 eller Windows Vista går du til Start, skriver inn OneDrive i søkeboksen og deretter klikker du Microsoft OneDrive. Dette åpner OneDrive-mappen og starter OneDrive-appen.

04.png

Gå til Start, velg så Innstillinger > Kontoer > E-post- og app-kontoer. Velg Legg til en Microsoft-konto. Følg instruksjonene for å bytte til en Microsoft-konto. Du må kanskje angi en bekreftelseskode.

05.png

Hvis du er logget på Windows med Microsoft-kontoen som du bruker for OneDrive, og du fremdeles ikke ser filene dine, kan det hende at du har mer enn 500 MB innhold, og at oppsettet ikke ble fullført. Hvis du vil være sikker på at du ikke fyller opp PC-en med OneDrive-innholdet, kan du velge hvilke filer og mapper du vil synkronisere til denne datamaskinen.

Slik gjør du: Åpne Filutforsker. Klikk OneDrive-mappen. I veiviseren Fullfør konfigurasjonen av OneDrive velger du filene og mappene du vil synkronisere til denne datamaskinen.

06.png

For å gjøre dette høyreklikker du det hvite OneDrive-skyikonet i systemstatusfeltet helt til høyre på oppgavelinjen. Klikk Innstillinger og Velg mapper på Konto-fanen. Hvis du vil gjøre alle OneDrive-filene tilgjengelige på datamaskinen, merker du av for Synkroniser alle filer og mapper på min OneDrive. Klikk OK.

07.png

Iblant kan opplastingsbuffer-systemet i Office forstyrre synkroniseringen av OneDrive. Prøv å slå av den tilknyttede innstillingen i OneDrive-innstillinger.

Høyreklikk det hvite OneDrive-skyikonet i systemstatusfeltet helt til høyre på oppgavelinjen. Klikk Innstillinger og velg Office-fanen. Fjern avmerkingen for Bruk Office 2016 til å synkronisere Office-filer som jeg åpner.

onedrivemeny.jpg

08.png

Eksempel på en filbane:

C:\Brukere\<Brukernavn>\Bilder\Lagret\2014\Januar\Ferie\Nyttår\Familie …

Hele banen, inkludert filnavnet, kan ikke bestå av mer enn 260 tegn. Overskrider den dette, kan det oppstå synkroniseringsproblemer. Kort ned navnet på filen eller navnet på undermappene i OneDrive, eller velg en undermappe som er nærmere rotmappen.

09.png

Hvis du har gjort endringer i OneDrive-mappen på en annen datamaskin som synkroniserer samtidig, eller hvis du laster opp flere filer på OneDrive-nettstedet samtidig, kan det oppstå konflikter. Gi filen eller mappen nytt navn, og prøv deretter å legge den til på nytt.

10.png

Frigjør diskplass ved å flytte eller slette filer. Følg deretter fremgangsmåten nedenfor for å starte synkroniseringen av OneDrive-mappen på datamaskinen på nytt:

Sjekk lagringssiden din på OneDrive-nettstedet, og sammenlign størrelsen på din OneDrive med den ledige diskplassen på PC-en din. Hvis det er lite plass, synkroniseres ikke filene. Flytt eller slett enkelte filer om nødvendig.

Høyreklikk det hvite OneDrive-skyikonet i systemstatusfeltet helt til høyre på oppgavelinjen.

onedrivemeny.jpg

Velg Avslutt, og velg Lukk OneDrive. Gå til Start, angi OneDrive i søkeboksen, og klikk deretter OneDrive. Følg fremgangsmåten for å velge OneDrive-innstillingene på nytt, inkludert valg av plassering for OneDrive-mappen og om du vil velge å aktivere alternativet Hent filer.

11.png

Høyreklikk det hvite OneDrive-skyikonet i systemstatusfeltet helt til høyre på oppgavelinjen.

onedrivemeny.jpg

Klikk Innstillinger, og klikk deretter Koble fra denne PC-en. Følg fremgangsmåten i veiviseren Velkommen til OneDrive for å sette opp OneDrive.

12.png

Hvis OneDrive-synkroniseringen henger seg opp over lang tid og ingenting annet fungerer, kan du prøve en tilbakestilling. Men vær oppmerksom på at dette kan ta litt tid, siden alle OneDrive-filer blir synkronisert på nytt ved tilbakestilling av OneDrive.

Trykk Windows-tasten [Ikon for Windows-tasten] + R. Angi: %localappdata%\Microsoft\OneDrive\onedrive.exe /reset i Kjør-vinduet. Klikk OK.

Kontroller at OneDrive-ikonet i systemstatusfeltet på oppgavelinjen forsvinner og deretter dukker opp på nytt etter ett minutt eller to. Slik kontroller du det: Se etter det hvite OneDrive-skyikonet i systemstatusfeltet helt til høyre på oppgavelinjen.

onedrivemeny.jpg

Hvis OneDrive-ikonet ikke dukker opp på nytt etter noen få minutter, åpner du Kjør-vinduet på nytt og angir: %localappdata%\Microsoft\OneDrive\onedrive.exe

13.png

Bruk OneDrive Troubleshooter og se om det gir deg løsningen på dine synkroniseringsproblemer.

Har du fortsatt synkroniseringsproblemer?

Hvis du har fulgt fremgangsmåten i denne artikkelen og fortsatt har synkroniseringsproblemer, kan du legge inn et spørsmål i fellesskapsforumene til Office 365. Disse er gode ressurser, og overvåkes av kundestøtteagenter fra Microsoft som kan hjelpe deg.

Du kan også sende en e-postmelding til kundestøtteteamet for OneDrive.

Publisert:

Vi hjelper gjerne til med å finne den beste løsningen for din bedrift

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!

Mer fra fagbloggen

Få faglig påfyll og bli inspirert!